mater, μπάρμπας

Υπάρχουν ένα σωρό τεχνικές στο χόμπι του μοντελισμού που μας βοηθούν να δώσουμε όσο το δυνατόν πιο αληθοφανή όψη στα μοντέλα μας. Και αν κάνετε μια έρευνα στο διαδίκτυο θα διαπιστώσετε ότι όλο και περισσότερα μη μοντελιστικά υλικά χρησιμοποιούνται προκειμένου να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα και γιατί όχι και με μικρότερο κόστος. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τη χρήση ενός καθαρά… γυναικείου προϊόντος, τη λακ.

Λακ για τέλειο…ξεφλούδισμα!
Η τεχνική της λακ βοηθάει πολύ όταν θέλουμε να κάνουμε φθορές σε ένα μοντέλο και να αναπαραστήσουμε από ξεφλουδισμένο χρώμα μέχρι και σκουριασμένο σασί. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πιο οικονομική λακ που θα βρούμε στο super market. Εξάλλου δε μας ενδιαφέρει το γερό κράτημα… Η διαδικασία είναι σχετικά εύκολη. Αφού έχουμε προετοιμάσει την επιφάνεια στην οποία θα δουλέψουμε (αστάρωμα κλπ), προχωράμε στην εφαρμογή του χρώματος που θέλουμε να αποκαλυφθεί κάτω από το τελικό χρώμα. Εδώ να αναφέρω ότι η τεχνική αυτή μπορεί να εφαρμοστεί είτε σε συγκεκριμένη περιοχή του μοντέλου μας, είτε σε ολόκληρη την επιφάνεια. Αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από την έκταση της φθοράς που θέλουμε να αναπαραστήσουμε. Στην περίπτωση δηλαδή που θέλουμε να αναπαραστήσουμε μικρά ξεφλουδίσματα ή γδαρσίματα σε κάποια επιφάνεια, τότε μπορούμε να βάψουμε με το πρώτο χρώμα, αυτό που θα εμφανιστεί δηλαδή με τις φθορές, μόνο τα σημεία εκείνα. Εάν όμως θέλουμε να αναπαραστήσουμε πολύ εκτεταμένες φθορές, όπως στην περίπτωση ενός τελείως σκουριασμένου αυτοκινήτου, τότε μπορούμε να βάψουμε όλες τις επιφάνειες με το πρώτο χρώμα.

mater, μπάρμπας mater, μπάρμπας mater, μπάρμπας

Σμάλτα ή ακρυλικά;.. Και τα δύο!
Το προτιμότερο είναι το πρώτο χρώμα να είναι σμάλτο. Αφού βαφτεί, αφήνουμε το μοντέλο να στεγνώσει πάρα πολύ καλά. Τουλάχιστον 24 ώρες για να είμαστε σίγουροι. Μετά ψεκάζουμε 2 – 3 χέρια λακ. Το ένα χέρι από το άλλο μπορεί να εφαρμοστεί σε μόλις 10-15 λεπτά. Η λακ έχει πολύ μικρό χρόνο στεγνώματος. Σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι ενώ σε όλα τα video που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, η εφαρμογή της λακ γίνεται με τη χρήση αερογράφου, εγώ την ψέκασα απευθείας από το δοχείο της. Ο λόγος ήταν κυρίως το μέγεθος του μοντέλου και η έκταση στην οποία έπρεπε να εφαρμοστεί η τεχνική της λακ. Στην ουσία έπρεπε να εφαρμοστεί παντού. Σε ολόκληρο το μοντέλο. Οπότε δε χρειαζόταν η ακρίβεια που δίνει ο αερογράφος στο ψέκασμα. Στην περίπτωση που έχουμε μικρή επιφάνεια στην οποία θα εφαρμοστεί η τεχνική, τότε ψεκάζουμε ποσότητα λακ σε ένα κυπελάκι ή μικρό δοχείο και το αδειάζουμε στο δοχείο του αερογράφου. Και ψεκάζουμε την επιφάνεια που θέλουμε. Αφού στεγνώσει και το τελευταίο χέρι της λακ, μπορούμε να περάσουμε το τελικό χρώμα. Θα πρέπει οπωσδήποτε να είναι ακρυλικό.

mater, μπάρμπας mater, μπάρμπας

Μετά από καμιά ώρα το ακρυλικό θα έχει στεγνώσει. Να πω εδώ ότι σε αντίθεση με το πρώτο χρώμα που βρίσκεται κάτω από τη λακ, το τελευταίο χρώμα, το ακρυλικό, δε χρειάζεται να περάσουν πολλές ώρες προτού συνεχίσουμε με την τεχνική. Γιατί όσο πιο πολύ στεγνώσει, τόσο πιο δύσκολα θα κάνουμε τις φθορές που θέλουμε. Το επόμενο βήμα είναι να αρχίσουμε να “ξύνουμε” το χρώμα. Χρησιμοποιούμε πινέλο ανάλογα με το μέγεθος και την έκταση της φθοράς που θέλουμε να κάνουμε. Οι φθορές που βλέπετε στις φωτογραφίες έγιναν με ένα παλιό πινέλο στο οποίο έκοψα αρκετά τις τρίχες για να γίνει και πιο σκληρό. Αλλά πρόκειται για πολύ σκουριασμένο όχημα. Έχοντας δίπλα μας λίγο νερό ξεκινάμε τη διαδικασία. Αρχικά βρέχουμε το πινέλο και απλώνουμε λίγο νερό στο σημείο που θα ξεκινήσουμε τις φθορές. Αφήνουμε λίγο το νερό να δράσει και αρχίζουμε το τρίψιμο με υγρό πάντα πινέλο και με σταδιακά αυξανόμενη πίεση στα σημεία που θέλουμε να φθαρεί το τελικό χρώμα ώστε να εμφανιστεί το βασικό χρώμα που βρίσκεται από κάτω. Θέλει πολύ υπομονή αλλά το αποτέλεσμα είναι απόλυτα ελέγξιμο. Με τη χρήση του κοπιδιού μας ή μιας βελόνας ή οδοντογλυφίδας μπορούν να δημιουργηθούν ακόμα και γρατζουνιές. Οι οποίες μετά πάλι μα τρίψιμο σε κάποια σημεία τους να γίνουν ακόμα πιο αληθοφανή. Εννοείται ότι οι φθορές μπορούν να ολοκληρωθούν και με τη χρήση στεγνού πινέλου. Προτού περάσουμε στο wash που ενδεχομένως θέλουμε να κάνουμε ώστε να γίνει ακόμα πιο βρώμικο ή φθαρμένο το μοντέλο μας κάνουμε τα συνηθισμένα. Περνάμε δηλαδή γυαλιστερό βερνίκι και το αφήνουμε να στεγνώσει καλά. Μετά προχωράμε στην ολοκλήρωση των εργασιών.

mater, μπάρμπας mater, μπάρμπας

Να αναφέρω εδώ, ότι θα δείτε σε διάφορα videos που κυκλοφορούν για την τεχνική της λακ, ότι προτού ψεκάσουν τη λακ, περνάνε ένα χέρι βερνίκι. Αυτό είναι απαραίτητο όταν το βασικό χρώμα είναι ακρυλικό. Γιατί οι λακ έχουν ως βάση το νερό. Οπότε αν το βασικό χρώμα είναι ακρυλικό το προστατεύουμε με ένα βερνίκι σμάλτου. Το τελικό χρώμα όμως πρέπει να είναι πάντα ακρυλικό. Γιατί μόνο έτσι αντιδρά η λακ με το χρώμα για να είναι σωστό το αποτέλεσμα.

Ελπίζω να σας έδωσα μια εικόνα για αυτήν την τεχνική. Έχει περισσότερο εφαρμογή σε οχήματα και άρματα, μιας και τα αεροπλάνα όντας φτιαγμένα από αλουμίνιο, δε σκουριάζουν… Ξεφλουδίζουν όμως!

mater, μπάρμπας mater, μπάρμπας

Μπορείτε να παρακολουθήσετε και το video με όλες τις φωτό της διαδικασίας στο κανάλι μας.

Σύνταξη – Επιμέλεια: Aντώνης Γαλενιανός

Σημείωση: Οι φωτογραφίες του “Μπάρμπα” στη φύση είναι βγαλμένες από τον φίλο Νίκο Ευπατρίδη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *