Willys Jeep

Willys Jeep… μια ονομασία που έχει μείνει χαραγμένη στην μνήμη κάθε θιασώτη στρατιωτικού υλικού και όχι μόνο. Από το 1940 μέχρι το 1945 οπότε και σταμάτησε η παραγωγή του, οι 647.925 μονάδες που παρήχθησαν συνέβαλαν τα μέγιστα στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων που τα χρησιμοποίησαν.
Τα μηχανολογικά του χαρακτηριστικά, οι καινοτομίες που εισήγαγε, η απλότητα στην συντήρηση και η αξιοπιστία του στο πεδίο έκαναν τόσο μεγάλη εντύπωση στα στρατεύματα που επηρέασαν μέχρι και το όνομα του. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η χαρακτηριστική ονομασία Jeep – εκτός από το General Purpose – προέρχεται από το cartoon Eugene the Jeep το οποίο μπορούσε να καταφέρει ακόμα και τα φαινομενικά αδύνατα προβλήματα. To 1942 τα πρώτα Willys MB’s παραλαμβάνονται από τον Ιερό λόχο. Από τότε και για περίπου μισό αιώνα υπηρέτησαν πιστά το Στράτευμα μας. Από απλά οχήματα έως φορείς όπλων (0.30-0.50 cal, Π.Α.Ο) τα Jeeps έγιναν ιδιαίτερα αγαπητά.

Willys JeepΜια από τις πολλές διαμορφώσεις που χρησιμοποιήθηκαν, η οποία μου τράβηξε και την προσοχή ήταν και ως όχημα Στρατονομίας.
Η παροιμία “…γαμπρό θέλω, τώρα τον θέλω,..” σε όλο της το μεγαλείο! Αφού έπεσα πάνω σε μια υπέροχη φωτογραφία στο διαδίκτυο φαγώθηκα να βρω Jeep και τα σχετικά σήματα. Η ανυπομονησία μου ικανοποιήθηκε με το Commando Car της Italeri στην 1/35. Με εξαίρεση ίσως την τέντα η οποία δεν υπήρχε πρόθεση να χρησιμοποιηθεί εξαρχης και τον υαλοπίνακα του αλεξήνεμου που φτιάχτηκε από ζελατίνη, το κιτ ευτυχώς παρέχει όλα τα αναγκαία για την κατασκευή και του “απλού” Jeep. Το κιτ μπήκε λοιπόν στον πάγκο εργασίας για επιθεώρηση…
Αν και στο κουτί του αναφέρεται ως ημερομηνία το 1994 τα σκληρά πλαστικά και τα γνωστά ejection pin marks (μερικά δυστυχώς σε εμφανή σημεία) παραπέμπουν σε προγενέστερο του 1994 κιτ.

Η Κατασκευή
Αμάξωμα
Η κατασκευή ξεκίνησε από την χαρακτηριστική μπροστινή σχάρα/κάλυμμα του ψυγείου, στην οποία προστεθήκαν εύκολα οι κάθετες μπάρες από φύλλο πλαστικού και αφού λειάνθηκαν με ντουκόχαρτα M για να εξαφανιστούν οι ενώσεις αφέθηκε στην άκρη για την τελική συναρμολόγηση.
Στην συνέχεια, αφού στοκαρίστηκαν και εξαφανίστηκαν τα pin marks από τα πλαϊνά του αμαξώματος, αυτά κολλήθηκαν στο κυρίως κομμάτι του αμαξώματος. Στο σημείο αυτό για το πίσω μέρος του αμαξώματος επιλέχτηκε το κομμάτι (…14) αντί αυτού που προτείνει το κιτ. Με το μπροστά μέρος του αμαξώματος να μπαίνει στη θέση του, η όλη κατασκευή αφέθηκε να στεγνώνει, είχε πια φτάσει η σειρά για το πιο όμορφο και ευχάριστο κομμάτι του κιτ…

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Σασί και Άξονες
Εδώ η Italeri έκανε πραγματικά πολύ καλή δουλειά.
Εξαιρετική απόδοση  στην λεπτομέρεια και με ελάχιστα pin marks/flash. Μετά από μελέτη σχετικών φωτογραφιών διαπιστώθηκε ότι όλα τα μηχανολογικά μέρη και το ίδιο το σασί ήταν βαμμένα στο ίδιο χρώμα οπότε αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η ίδια πρακτική.Τα επιμέρους τμήματα (άξονες, ελάσματα, εξάτμιση ) κολλήθηκαν πάνω στο σασί με άψογη εφαρμογή και αφέθηκαν με την σειρά τους στην άκρη.

Willys Jeep

Καπό Μηχανής
Από την αρχή της κατασκευής είχε αποφασιστεί ότι το καπό θα ήταν σε κλειστή θέση (θυσιάζοντας έτσι τον υπέροχο κινητήρα που παρέχει το κιτ) και ενώ μέχρι το σημείο αυτό οι εντυπώσεις από την εφαρμογή του κιτ ήταν κάτι
παραπάνω από θετικές δεν συνέβη το ίδιο δυστυχώς με το καπό. Σε κλειστή θέση ακόμα και με dry fit διαπιστώθηκε
πως τα κενά στα σημεία επαφής ήταν εκτός κλίμακας.Το σύνολο των κολλήσεων έγινε με  κυανοακριλική κόλλα
και ακολούθως στοκαρίστηκαν με τον Πράσινο στόκο της Humbrol. Μετά την λείανση με ντουκόχαρτα 400-1000 βαθμών οι γραμμώσεις επαναχαράκτηκαν με το χαρακτικό εργαλείο της Trumpeter και έτσι τα χαρακτηριστικά κενά μεταξύ αμαξώματος και καπό επανήλθαν εντος κλίμακας.

Willys Jeep

Λεπτομέρειες-Προσθήκες
Με τις κυρίως κατασκευές έτοιμες για αστάρωμα είχε έρθει η ώρα για μερικές μικρές προσθήκες στο κιτ. Στα πλαϊνά του αμαξώματος ακριβώς πίσω από τις θέσεις οδηγού συνοδηγού προστέθηκαν με φύλλο πλαστικού τα
σημεία προσαρμογής  των ζωνών ασφαλείας ενώ οι ίδιες
οι ζώνες δημιουργήθηκαν από χοντρό φύλλο αλουμινίου (από καλύμματα συσκευασίας Nescafé). Τα σημεία πρόσδεσης των πλευρικών ζωνών ασφαλείας πάνω στο σώμα του ταμπλό έγιναν από λεπτό χαλκόσυρμα το οποίο είχε τυλιχθεί σε βελόνα κατάλληλης διαμέτρου και κολλήθηκαν στην θέση τους με κυανοακριλική κόλλα.
Στον σκελετό του αλεξήνεμου και την μεριά του οδηγού προστέθηκε από το spare-box ένας υαλοκαθαριστήρας και σειρά για προσθήκη πήρε ο σκελετός της τέντας. Με βάση τις διαστάσεις του αμαξώματος χαράχτηκε ένας οδηγός για τους άξονες της τέντας πάνω σε ξύλο και προσεκτικά με ένα σεσουάρ μήκη τεντωμένου πλαστικού ζεστάθηκαν εκ νέου ώστε να καμπυλώσουν σύμφωνα με τον οδηγό. Τα δυο μήκη πλαστικού σχήματος “Π” που δημιουργήθηκαν κολλήθηκαν επίσης με κυανοακριλικη κόλλα στην θέση τους ενώ οι αρθρώσεις τους προηλθαν από κατάλληλα κομμένα φωτοχαραγμενα μεταλλικά κομμάτια. Τέλος η υφή στα γυμνά καθίσματα του κιτ βελτιώθηκε με την μέθοδο της υγρής κόλλας. Στρώματα υγρής κόλλας απλώθηκαν γενναιόδωρα στα καθίσματα και πριν αυτή εξατμιστεί, οι επιφάνειες πιέστηκαν ακανόνιστα με ένα παλιό σκληρό πινέλο. Αφού αφέθηκαν για 24 ώρες να στεγνώσουν, τα καθίσματα λειάνθηκαν ελαφρά με ντουκόχαρτο 600 βαθμών και όλα τα επιμέρους τμήματα της κατασκευής ετοιμαστήκαν για…

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Αστάρωμα Βάψιμο Σήματα και φθορές
Όλες οι υποκατασκευες πλύθηκαν με ζεστό σαπουνόνερο και πινέλο και όταν όλα στέγνωσαν ασταρώθηκαν με το Mr Surfacer 1200 σε spray από την Gunze. Ένεκα της ιδιαιτερότητας στα Χρώματα της Στρατονομίας, πρώτο σε σειρά βάφτηκε το Gunze Η-1 Gloss White στους προφυλακτήρες την βάση του αλεξήνεμου προφίλ τροχών και πίσω κάθισμα. Τα μέρη αυτά αφού στέγνωσαν για 24 ώρες καλύφθηκαν με το υγρό Humbrol maskol ώστε να προστατευτούν από το βασικό χρώμα του αμαξώματος.
Στο σημείο αυτό με βάση την μελέτη του κ Δ. Λαμπαδίτη για τον χρωματισμό Αμερικανικού Στρατιωτικού υλικού επιλέχτηκε για το βασικό χρώμα του μοντέλου η μίξη H-78 Olive Drab 70% H-47 Red Brown 20% και H-1 black Gloss. Το χρώμα ψεκάστηκε στο σύνολο του μοντέλου και αφού αφέθηκε για 24ωρες να στεγνώσει, δέχτηκε και ένα στρώμα Η-30 Clear Gloss Varnish ώστε να γίνει η εφαρμογή των σημάτων LM35006 της LM Decals.
Με θρησκευτική ευλάβεια και προσοχή τα σήματα τοποθετηθήκαν με την βοήθεια του Tamiya Mark Fit και σφραγίστηκαν ψεκάζοντας όλο το κιτ πλην του κάτω μέρους, με ένα στρώμα semi-gloss βερνικιού που προήρθε από ανάμειξη Η-20 50% και Η-30 50%.Το κάτω τμήμα ψεκάστηκε με το ματ βερνίκι Η-20 ώστε να δεχθεί αργότερα πιο άνετα την παλαίωση.
Με το μοντέλο ήδη στεγνό μετά την πάροδο 24 ωρών βάφτηκαν οι εναπομείνασες λεπτομέρειες με σμάλτα της Humbrol. Συγκεκριμένα οι θέσεις οδηγού συνοδηγού βάφτηκαν με μια μίξη 70-30 από τα Νο.94 brown Yellow και Νο.160 Red Brown αντίστοιχα ενώ οι ζώνες τόσο στις θέσεις όσο και στο κάνιστρο με σκέτο Νο.94. Οι πλαστικές
ασφάλειες του καπό βάφτηκαν με λευκό γυαλιστερό και τα λαστιχένια stop για το αλεξίνεμο όπως και τα πέλματα των τροχών με το γνωστό tire black.
Με δεδομένο το γεγονός ότι τα οχήματα της Στρατονομίας στο 90% των περιπτώσεων (ειδικά σε παρατάξεις/παρελάσεις) ήταν υπέρ του δέοντος γυαλισμένα, το επίπεδο
φθοράς στο μοντέλο κυμάνθηκε σε πολύ μικρό εύρος.
Το μοντέλο δέχτηκε στα σημεία εισόδου ένα διακριτικό στεγνό πινέλο με dark earth ενώ το σύνολο του κάτω μέρους συμπεριλαμβανομένων και των πελμάτων των τροχών δέχτηκαν εκτεταμένο στεγνό πινέλο και σκόνες αγιογραφίας σε διαφόρους τόνους του καφέ και γκρι. Το μοντέλο αφέθηκε να περιμένει υπομονετικά το υπόλοιπο της κατασκευής που αφορούσε στην,.

 

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Βάση και Φιγούρα
Δίχως την δυνατότητα παραγγελίας μια εξαιρετικής ρητινενιας φιγούρας Άγγλου Στρατονόμου, έγινε στροφή προς την αμέσως καλύτερη επιλογή η οποία ήταν spare box και ιδιοκατασκευή. Το σώμα της φιγούρας προήρθε από την φιγούρα αρχηγού πληρώματος ενός Universal Carrier της Tamiya. Με βάση τις έξοχες φωτογραφίες από την συλλογή του “Ιστορικού συλλέκτη Βέροιας” ορισμένες λεπτομέρειες της φιγούρας όπως εξάρτηση, εξαλείφτηκαν και άρχισε η προσθήκη των χαρακτηριστικών λεπτομε-ρειών. Το πηλίκιο του Στρατονόμου έγινε από φύλλο πλαστικού και στόκο χρησιμοποιώντας για βάση ένα τμήμα από καπέλο jockey type στην 1/35. Φυσιγγιοθήκη και θήκη περιστρόφου προήρθαν από το spare box ενώ το χαρακτηριστικό κορδόνι ασφαλείας και η αλυσίδα της σφυρίχτρας έγιναν από κλωστή εμποτισμένη με ατλακόλ. Τέλος μετά την τοποθέτηση της ζώνης από φύλλο αλου-μινίου, η φιγούρα πλύθηκε προσεκτικά ασταρώθηκε και ετοιμάστηκε για βάψιμο.

Το πρόσωπο και τα χέρια βάφτηκαν με το Νο.61 Flesh της Humbrol ενώ για την στολή επιλέχτηκε μια μίξη από 50% Νο.26 khaki και 50% Νο.119 light earth. Τα γαλάζια τμήματα στο περιβραχιόνιο και το πηλίκιο βάφτηκαν επίσης με μίξη 50% Νο.15 και 50% Νο.114. Η φιγούρα ψεκάστηκε με το γυαλιστερό βερνίκι Η-30 για την τοποθέτηση των
αρχικών “ΕΣΑ” στο περιβραχιόνιο. Ένα δεύτερο στρώμα Η-30 σφράγισε τα σήματα και αφού έγινε το απαραίτητο wash με μαύρο enamel για την ανάδειξη των λεπτομερών, η φιγούρα ψεκάστηκε με το ματ βερνίκι Η-20 και δέχτηκε, πολύ προσεκτικά, στεγνό πινέλο με το βασικό χρώμα ξανοιγμένο κατά 30% με λευκό ματ χρώμα.

Με την φιγούρα έτοιμη διπλά στο Jeep, είχε έρθει πλέον η σειρά της βάσης. Πάνω σε μια στρογγυλή βάση εμπορίου κολλήθηκαν οι πραγματικά υπεροχές γύψινες κατασκευές για πλακόστρωτο και πεζοδρόμια του κ. Γεώργιου Ροϊδοδήμου.Τα γύψινα κομμάτια αφέθηκαν να κολλήσουν καλά για 24ωρες και στην συνέχεια κόπηκαν στα όρια της βάσης. Ένα τελευταίο στρώμα φύλλο πλαστικού κολλήθηκε στο τμήμα του πεζοδρομίου και χαράχτηκαν πάνω του τα χαρακτηριστικά διάκενα ανάμεσα στις πλάκες. Η μέθοδος της υγρής κόλλας και του σκληρού πινέλου επαναλήφτηκε και στις πλάκες αυτές. Όταν το πεζοδρόμιο στέγνωσε τρίφτηκε ακανόνιστα με ντουκόχαρτο 500 βαθμών και πάνω σε αυτό τοποθετήθηκαν 3 κολονάκια από μήκη κυλινδρικού πλαστικού διαμέτρου 3mm και μήκους 18mm. Πάνω στα κολωνάκια προσαρμόστηκαν τα αυτάκια στήριξης για το κορδόνι παρελάσεων κατασκευασμένα από μήκος πλαστικού καμπυλωμένο πάνω σε ζεστό σουβλί. Το ίδιο το κορδόνι παρέλασης προήρθε από χοντρή κλωστή εμποτισμένη σε ατλακολ ενώ στις απολήξεις της κλωστής προστέθηκε σπιράλ χαλκόσυρμα και τα 2 τμήματα κλωστής συνολικού μήκους 20mm κολλήθηκαν στα κολωνάκια. Η βάση περιμετρικά περάστηκε με υγρό στόκο για να κλείσουν τα κενά ανάμεσα στις κολλήσεις των διαφορετικών υλικών, τρίφτηκε και ασταρώθηκε στο σύνολο της. Έπειτα από μελέτη επιλέχτηκαν τόνοι του γκρι για το πλακόστρωτο για τους οποίους χρησιμοποιήθηκαν enamel χρώματα της Humbrol No145 medium gray και Νο147 light gray τα οποία βάφτηκαν ακανόνιστα με ένα πλατύ πινέλο. Με το Νο147 βάφτηκε και το κυρίως σώμα από τα κολωνάκια ενώ για την κεφαλη αυτών και το χείλος του πεζοδρομίου χρησιμοποιήθηκε το Νο34 matt white. Tα κορδόνια παρέλασης βάφτηκαν με το Νο19 bright gloss red, οι απολήξεις αυτών με το Νο16 metallic Gold ενώ τελευταίο βάφτηκε το πεζοδρόμιο με No119 light earth. H βαμμένη βάση περάστηκε με ένα ματ βερνίκι και ακλούθησε dry brushing με διαφόρους τόνους από ανοιχτό καφέ πράσινο και μπλε με διαγώνιες κινήσεις διαφο-ρετικής φοράς για κάθε χρώμα και με διάστημα περίπου 4 ωρών ανάμεσα σε κάθε απόχρωση. Με το πέρας της διαδικασίας η βάση περάστηκε με γυαλιστερό βερνίκι ώστε να εξακολουθήσει το wash με μαύρο και καφέ enamel καθώς και παλαίωση με σκόνη…Ελληνικού και Νess καφέ η οποία κάλυψε το σύνολο του πλακόστρωτου και σταδιακά απομακρύνθηκε ακανόνιστα με ένα πλατύ πινέλο. Όταν το αποτέλεσμα κρίθηκε ικανοποιητικό το σύνολο της εργασίας σφραγίστηκε με το ματ Η-20 βερνίκι και η βάση ήταν έτοιμη να υποδεχτεί το jeep και την φιγούρα.

Willys Jeep

Αντί επιλόγου
Με την φιγούρα και το μοντέλο να τοποθετούνται διαγώνια πάνω στην βάση για καλλίτερο αισθητικό αποτέλεσμα, έκλεισε η κατασκευή ενός ιδιαίτερης συναισθηματικής άξιας θέματος. Η ευχάριστη και σχεδόν απροβλημάτιστη κατασκευή στάθηκε αφορμή για την έναρξη ενός χρονοβόρου ίσως project την κατασκευή όσων περισσοτέρων οχημάτων που υπηρετήσαν στην Στρατονομία είναι εφικτό. Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους κ. Γιάννη Πιτσά, Γεώργιο Ροϊδοδήμο, Αποστόλη Κωστόπουλο και Κωνσταντίνο Τσαγκά για την συμβολή τους στην ολοκλήρωση της κατασκευής.

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

Willys Jeep
s

Willys Jeep Willys Jeep Willys Jeep

 

Πηγές
www.truckhead.gr www.to4x4.gr
https://el-gr.facebook.com/istorikos.sillektis.verias
www.warjeeps.com
www.wikipedia.com
www.olive-drab.com

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΣΥΝΤΑΞΗ -ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Σέργιος Τσιγαρίδας

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *