Για αρκετό καιρό ήθελα να κατασκευάσω το μοντέλο του κλασικού πια αεροσκάφους εγγύς αεροπορικής υποστήριξης (ΕΑΥ – CAS) της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας και αγαπημένο μου αεροσκάφος (με πολλές ώρες πτήσης στον γνωστό εξομοιωτή της DCS), πλην όμως τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά απεικονίζουν τον τύπο “Α” και δεν διαφαίνεται κάποιο “C” στο εγγύς μέλλον.
Έτσι αποφάσισα να χρησιμοποιήσω το κιτ της ITALERI, το οποίο εξωτερικά αποδίδει αρκετά καλά τον τύπο “C”, περιλαμβάνοντας όλες τις κεραίες του συστήματος Low Altitude Safety & Targeting Enhancement (LASTE), καθώς και τις κεραίες του GPS και του Data Link (Joint Tactical Radio System – JTRS). Βέβαια ούτε το συγκεκριμένο κιτ είναι απόλυτα σωστό, καθώς οι κονσόλες του κόκπιτ απεικονίζουν τον τύπο “Α” και ο οπλισμός που δίδει δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες του σύγχρονου τύπου, ενώ χρειάζεται και κάποιες μικρές εξωτερικές προσθήκες.
Πρόσφατα η γνωστή EDUARD κυκλοφόρησε 2 σετ ΡΕ για το κόκπιτ με τις σωστές κονσόλες και οθόνες, το οποίο και προμηθεύτηκα, ενώ για τον οπλισμό κατέφυγα στο κουτί με τα spares και σε ιδιοκατασκευές.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Όπως πάντα η κατασκευή ξεκίνησε από το κόκπιτ. Αφού συναρμολογήθηκε και βάφτηκε η “μπανιέρα”, κολλήθηκαν οι πλαϊνές ΡΕ κονσόλες και έγινε μετατροπή του απλού στικ του Α-10Α, στο σωστό HOTAS (Hands On Throttle And Stick).
Βάφτηκε η ριναία φωλέα, και το κάθισμα (αφού τοποθετήθηκαν τα PE), κατασκευάστηκε εκ του μηδενός και βάφτηκε η μανέτα HOTAS και τοποθετήθηκαν 30 γρ βάρους όπως προβλέπεται στις οδηγίες του κιτ τα οποία όμως δεν επαρκούν όπως αποδείχτηκε στο τέλος.
Επειδή το πυροβόλο GAU 8 που δίνει το κιτ σε πλαστικό δεν είναι καθόλου ρεαλιστικό, κατασκευάστηκε νέο από αλουμινοσωλήνα, αλουμινόφυλλο και βελόνες σύριγγας 0,9 χιλ.
Στη συνέχεια αναδιαμόρφωσα το ρύγχος στον χώρο του πυροβόλου, με κατασκευή περιβλήματος κάννης από σωληνάκι αλουμινίου και λοιπών λεπτομερειών από φύλλο πλαστικού.
Κατασκεύασα την εισαγωγή αέρα της APU κάτω από τον δεξιό κινητήρα η οποία δεν υπήρχε, και διαμόρφωσα το κοιλιακό φίλτρο της.
Το κιτ δίνει ανοιχτά μόνο τα ailerons τα οποία λειτουργούν και ως αερόφρενα. έτσι αποφάσισα να κόψω και ανακατασκευάσω τα flaps και τα πηδάλια κλίσης. Τοποθέτησα επίσης σύρματα ελέγχου.
Από φύλλο πλαστικού 0,13 χιλ κατασκεύασα τις υπερυψωμένες βάσεις των φώτων σχηματισμού. Προσέξτε και τα 2 σωληνάκια από βελόνα σύριγγας πίσω από την κεραία GPS, τα οποία αναπαριστούν τις βαλβίδες αποσυμπίεσης των 2 ανεξάρτητων υδραυλικών συστημάτων του αεροσκάφους.
Κατασκευάστηκε από πλαστικό σωληνάκι, φύλλο πλαστικού λευκό και διαφανές και sprue, το φωτιστικό σώμα στην ουρά της ατράκτου.
Η εισαγωγή – εξαγωγή του συστήματος κλιματισμού που δίνει το κιτ έχει λάθος, οπότε κατασκεύασα νέο από φύλλο τσίγκου από κουτί καφέ, και διαμόρφωσα τη σχάρα από τούλι μπομπονιέρας.
Όπως προανέφερα, το κιτ της ITALERI δυστυχώς περιέχει τον οπλισμό κυρίως του Α-10Α, οπότε για να αναπαραστήσω τον σύγχρονο οπλισμό της έκδοσης C, χρησιμοποίησα τα εξής:
Ατρακτίδιο ενεργών ECM (παρεμβολέας) ALQ – 131 του κιτ, με τις παρακάτω μετατροπές.
MAVERICKS AGM-65D X 1 (ηλεκτροπτικός) και AGM-65H X 1 (radar lock-on) του κιτ με μικρή μετατροπή εμπρός για τους θολωτούς φακούς.
SIDEWINDER AIM-9M X 2, από το πολύ πλούσιο σε οπλισμό κιτ του ελληνικού F-16C block52+ της KINETIC.
Inertia Guided Bombs GBU-31 X 2 (αδρανειακή κατεύθυνση στο στόχο μέσω GPS) από το κιτ της KINETIC, με τροποποίηση του εμπρός πυροκροτητή.
Laser Guided Bombs GBU-12 X 2 από το κιτ της KINETIC, με τροποποίηση του δέκτη λέιζερ εμπρός.
Cluster bombs CBU-87 X 2 (φορείς διασπειρόμενων βομβιδίων, ο συγκεκριμένος τύπος κατά προσωπικού και ελαφρών οχημάτων με μικρή θωράκιση) από το κιτ της KINETIC.
Τέλος κατασκεύασα εκ του μηδενός από πλαστικό σωληνάκι, φύλλο τσίγκου, πλαστικού και μπρούτζου, καθώς και milliput το targeting pod AAQ-29 LITENING II.
Η κατασκευή συνεχίστηκε με βελτιώσεις και προσθήκες λεπτομερειών από φύλλο πλαστικού, του χώρου κάτω από το αλεξινέμιο.
Από αυτοκόλλητο αλουμινόφυλλο βαμμένο με διαφανές κίτρινο της Gunze κατασκευάστηκε με το punch’n’die ο φακός υπθ HUD.
Τέλος, τοποθέτησα τον φωτοχαραγμένο πίνακα οργάνων.
Στο δεξιό ακροπτερύγιο του αεροσκάφος υπάρχει μεγάλος σωλήνας pitot τον οποίο η Italeri δίνει από πλαστικό χαμηλής λεπτομέρειας. Δεδομένου του μήκους και της θέσης του και για λόγους λεπτομέρειας αλλά και αντοχής, κατασκεύασα νέο από σύριγγες στρογγυλεμένες στο άκρο με ταχυτροχό και λίμα.
Η θυρίδα της σκάλας επιβίβασης βελτιώθηκε με φύλλο πλαστικού και αλουμινίου.
Στη συνέχεια βελτιώθηκαν τα αρκετά καλά σκέλη του συστήματος προσγείωσης, με προσθήκη καλωδιώσεων και χρήση αυτοκόλλητου αλουμινόφυλλου και μαύρης μονωτικής ταινίας.
Τέλος το μοντέλο μασκαρίστηκε, ασταρώθηκε με hycote και έγινε προσκίαση με μαύρο ματ της Gunze.
Η παραλλαγή βάφτηκε κλασική 2 τόνων γκρι με Humbrol 127 και 128.
Το μοντέλο ψεκάστηκε με 3 χέρια Clear της Humbrol, ώστε να προετοιμαστεί για την τοποθέτηση των – μέτριας ποιότητας και σκληρών – χαλκομανιών. Επίσης βάφτηκαν οι εξωτερικές λεπτομέρειες.
Παράλληλα έβαψα και τοποθέτησα χαλκομανίες στον οπλισμό
Διακρίνονται: Πίσω και αριστερά προς δεξιά: 2ΧAIM-9M Sidewinder για αυτοπροστασία ΑΑ, 2Χ βάσεις των mavericks, 1ΧAGM-65H maverick (Η/Ο κεφαλή), 1ΧAGM-65D maverick (IR imaging).
Εμπρός αριστερά προς δεξιά: Ατρακτίδιο Η/Π ΑALQ-131V, ατρακτίδιο targeting AAQ-28 Litening II (ιδιοκατασκευή), 2ΧCBU-87 cluster bombs (κάθε μία περιέχει 202 BLU-97/B Combined Effects Bomblets (CEB)), 2ΧGBU-31 Joint Directed Attack Munition (JDAM) και τέλος 2ΧGBU-12 Paveway II laser guided bombs. Μαζί με το τρομερό avenger, αυτό το οπλικό φορτίο είναι απόλυτα καταστροφικό για κάθε είδους στόχο εδάφους, αλλά και αργούς στόχους αέρος όπως ελικόπτερα ή ελικοφόρα – υποηχητικά jets.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΒΑΣΗΣ.
Σε φίλο μαραγκό φτιάχτηκε η ξύλινη βάση από κόντρα πλακέ θαλάσσης φιλέτο ξύλου, βαμμένο ανοιχτό καρυδί
Η πίστα φτιάχτηκε από μακετόχαρτο, κομμένο κατάλληλα και χαραγμένο με χρήση εργαλείων νυχιών από JUMBO!
Έγινε προσκίαση – βάψιμο γραμμώσεων, οι οποίες μετέπειτα μασκαρίστηκαν με πολύ λεπτή ταινία καλής ποιότητας (TAMIYA) ώστε να μην έχω μετέπειτα προβλήματα bleed through, λόγω της φύσης του μακετόχαρτου
Το βάψιμο της βάσης έγινε με ακρυλικά LIFECOLOR, συγκεκριμένα Dark Compass Gray, Tan και Light Stone Gray. Φθορές και παλαίωση με το πολύ καλό σετ επίσης της LIFECOLOR και συγκεκριμένα με τα Smoke, Oil και Kerozene. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης παστέλ γκρί ανοιχτό, burnt umber και λευκό, τριμμένα και δουλεμένα με παλιό πινέλο. Τα συρματάκια που φαίνονται είναι για την πάκτωση του μοντέλου
ΕΠΙΛΟΓΟΣ.
Συνολικά μια ευχάριστη κατασκευή, ιδιαίτερα λόγω της αδυναμίας μου στο συγκεκριμένο αεροσκάφος. Όπως προαναφέρθηκε κυριότερο πρόβλημα υπήρξε οι έλλειψη του σύγχρονου οπλισμού στο κιτ, η οποία ξεπεράστηκε με χρήση του spares box, αλλά και της προσωπικής πινελιάς του μοντελιστή.
Κείμενο – κατασκευή: Βασίλης Τζίμας