Λίγη Ιστορία…
Το 1958 το Π.Ν. παρέλαβε 6 οχηματαγωγά σκάφη L.S.M.-1
- L-161 Υπ/χος Γρηγορόπουλος ( ex-U.S.S. L.S.M.- 45 αποσύρθηκε 1993)
- L-162 Υπ/χος Τουρνάς ( ex-U.S.S. L.S.M.-102 αποσύρθηκε 1990)
- L-163 Υπ/χος Δανιόλος (ex-U.S.S. L.S.M. -227 αποσύρθηκε 1993)
- L-164 Υπ/χος Ρουσσέν (ex-U.S.S. L.S.M.-399 αποσύρθηκε 2001)
- L-165 Υπ/χος Κρυσταλίδης (ex-U.S.S. L.S.M.-541 αποσύρθηκε 2000)
- L-166 Υπ/χος Μέρλιν (ex-U.S.S. L.S.M.-557 βυθίστηκε στις 15-11-1972 ύστερα από σύγκρουση με το δεξαμενόπλοιο WORLD HERO, 3 μίλια νότια του Πειραιά συμπαρασύροντας 44 άτομα από το πλήρωμα)
Το L-162 ΤΟΥΡΝΑΣ που αναπαριστά και το μοντέλο, έλαβε το όνομά του προς τιμήν του φονευθέντος κατά την βύθισή του Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ, Υπ/χου Α. Τουρνά στην Αδριατική στις 29-12-1940. Παραλήφθηκε στις 3-11-1958 στο Portsmouth, Virginia, USA από τον Π/χη Α. Γκορτζή. Εντάχθηκε στη Διοίκηση Πλοίων Αποβάσεως και υπηρέτησε έως τις 30-9-1990 οπότε και παροπλίσθηκε.
Το πλοίο κατασκευάσθηκε στο Brown Shipbuilding,Houston,Texas και ανέλαβε υπηρεσία στο U.S.N. ως U.S.S. L.S.M.-102 στις 9-11-1944
Τεχνικά χαρακτηριστικά:
Διαστάσεις (μέτρα) 59.75/10,5/2,6
Εκτόπισμα (τόνοι) 743/1095
Πρόωση Diesel 3600hp 2 άξονες
Ταχύτητα 13 kts
Οπλισμός 1×240 mm, 4×2 20mm
Πλήρωμα 4 αξιωματικοί,54 ναύτες
Το kit
Η Revell κυκλοφόρησε δυο kit για το L.S.M. την αρχική έκδοση (05123) και μια μεταγενέστερη εκσυγχρονισμένη του Γερμανικού Ναυτικού(05139).
Το μοντέλο φτιάχτηκε με συνδυασμό και των δύο kit.
Ως βάση χρησιμοποιήθηκε το 5123 στο οποίο τοποθετήθηκε ολόκληρος ο πρωραίος τομέας του 5139 ο οποίος τυχαίνει και είναι ίδιος με το Ελληνικό και τα M-47. Το kit 5139 έχει επίσης των νεότερο τύπο ιστού που έφεραν και τα Ελληνικά πλοία κάποια στιγμή μετά τα μέσα δεκαετίας 80 (πλην Μέρλιν) καθώς και σχεδίες τύπου βαρέλι και έξτρα αντένες και αεραγωγούς που πιθανώς φόρεσαν τα Ελληνικά μετά τον εκσυγχρονισμό ,αλλά δεν μπόρεσα να τα εντοπίσω στις λίγες φωτό που μπόρεσα να βρω. Έτσι (και λόγω των οχημάτων επίσης) το σκάφος τοποθετήθηκε χρονικά τέλη 70s αρχές 80s (οπότε και τα οχήματα πλέον φέρουν παραλλαγή αντί του μονόχρωμου πράσινου).
Πέραν από τη χρήση των πρωραίων τμημάτων του Γερμανικού σκάφους γίναν και οι παρακάτω αλλαγές /προσθήκες.
Περίκλειστη, τζαμωτή γέφυρα (παράθυρα τα πήρα από το Ζ-1 που περίσσεψαν όταν έγινε Σφενδόνη).
Μετατροπή των μονών 20ριων Oerlikon, σε δίδυμα, προσθήκη πασσάλων και αλυσίδας στο χείλος των πρωραίων θυρών. Κατά τα λοιπά το μοντέλο κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις οδηγίες.
Οχήματα χρησιμοποιήθηκαν από το 5123 τα 3 GMC και 3 M-8 και από το 5139 τα 3M-47.
Βάψιμο
Όλες οι κάθετες επιφάνειες βάφτηκαν με 128 Humbrol και οι ορίζοντες H331 Gunze.Από κάποιες φωτό που παλαίμαχων προέκυψαν κάποιες λεπτομέρειες στις βαφές εντός του σκάφους, οι οποίες παρεκκλίνουν από τις οδηγίες. Έτσι λοιπόν το κράσπεδο περιμετρικά του χώρου φόρτωσης βάφτηκε κίτρινο, τα πυροσβεστικά σημεία κόκκινα (προστέθηκαν δύο ή τρία σωσίβια που εντοπίστηκαν σε κάποιες θέσεις στις φωτό).
Τα M-47 και M-8 απέκτησαν εθνόσημο από καρτέλα της LMdecals (εθνόσημο πινακίδας κυκλοφορίας Mercedes GD-240 1/35).
Τα γράμματα και οι αριθμοί του σκάφους προήλθαν από καρτέλα Superscale. Η σημαία τέλος από την καρτέλα του Καλφάκη για ΠΑ 1/48.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κάποιοι θα πουν «Μα δύο kit για να βγει ένα;». ΝΑΙ ένα, αλλά Ελληνικό.
Με κόστος όσο ένα 350ρι γνωστής κινέζικης, το 2ο kit, ενώ ακούγεται, δεν είναι βαρύ. Επιπλέον παρόλο που εγώ χρησιμοποίησα από το 5134 μόνο πλώρη και M-47, κάποιος που έχει σαφή εικόνα του πόσες και που είναι οι σχεδίες βαρέλια καθώς και αν υπήρχαν επιπλέον αεραγωγοί ή και επιπλέον αντένες, και φυσικά με τον ιστό φτιάχνει άνετα κάποιο σκάφος μετά τον εκσυγχρονισμό. Για την ιστορία τέλος να αναφέρω ότι η Revell έχει κυκλοφορήσει τα οχήματα και μόνα τους με κωδικούς 03350 (Β΄ΠΠ) και 03351 (Bundeswehr)
Κείμενο – κατασκευή: Μιχάλης Παλαιολόγος